|
Nacházíte se ve zkušební verzi systému a databáze !!! Ostrá verze systému a databáze se nachází zde : www.mushing.cz
Mazání skluznic - Část 1. Proč mazat ? (24325)
2003-07-19 14:04:26 Krejčí Jiří
- rubrika Návody a zkušenosti
| Jedním z důležitých kroků na cestě k vrcholnému výkonu je kvalita a příprava materiálu.
Předpokládejme, že jsme již zdárně absolvovali sestavení kvalitního spřežení, máme dobře natrénováno se psy i sami se sebou a chystáme se na předvedení výborného výkonu. Musíme tomu také přizpůsobit výbavu a tak předpokládejme, že máme optimálně vyladěné postroje, které sedí po celou dobu tak jak mají, optimálně sladěné tažné šňůry ani dlouhé ani krátké, dobré saně nebo lyže a na sanicích nebo lyžích kvalitní skluznici.
Potom při boji o přední místa má mazání velmi důležitou úlohu. Samozřejmě dobře namazané skluznice za nás závod nevyhrají, ale špatně namazané skluznice nám mohou závod prohrát.
Mezi našimi závodníky se můžeme setkat s velmi různým přístupem k mazání a proto začneme úplně od začátku několika otázkami a odpověďmi na téma mazání skluznic.
1. Proč mazat skluznice?
Protože mezi skluznicí a sněhem dochází ke tření . Mazáním skluznic se toto tření zmenšuje a zvyšuje se skluznost skluznice. Důsledkem je, že se šetří energie a zvyšuje rychlost.
2. Co dělá vosk?
Vosk zvyšuje skluznost skluznice, chrání a ošetřuje skluznici. Prodlužuje životnost skluznice a snižuje tření mezi oběma plochami. V závodním programu je na prvním místě ošetřování skluznice voskem. Tzn. mazat před každým tréninkem, před každým závodem, před každým použitím saní nebo lyží.
3. Proč jsou vosky různě značeny?
Červeně označené vosky jsou určeny pro sjezdové lyžování a snowboard, modře značené vosky jsou určeny pro běžecké lyžování.
Receptury pro výrobu vosků jsou rozdílné, protože jsou rozdílné rychlosti a délky jízdy, kterých lyžař dosahuje při alpském a klasickém lyžování. Rozdíl je také mezi charakterem skluznice a charakterem skluzu. Zkrátka obě discíplíny jsou rozdílné, proto je zapotřebí používat také rozdílných vosků, i když sjezdové vosky fungují i na běžeckých lyžích a skluzové běžecké vosky (parafiny) naopak na sjezdových lyžích.
4. Proč sjezdové vosky na sjezdové lyže ?
Sjezdové vosky jsou měkčí vosky, které umožňují dosažení vyšší rychlosti. Trvalým požadavkem sjezdových vosků je dosažení maximální skluznosti a rychlosti po relativně krátkou dobu.
5. Proč běžecké vosky na běžecké lyže a musherské saně ?
Vosky pro běžce jsou tvrdší než vosky pro sjezdaře. Jsou větší držáky, protože trať pro běžce i mushery je několikanásobně delší než trať pro sjezdaře. Záruku dostatečné trvanlivosti vosků najdeme především v kombinaci tvrdých vosků.
Běžecké vosky jsou dvojí, vosky-parafiny pro bruslení a pozor pro klasiku vosky stoupací.
Vosky určené pro stoupací zónu pro klasický styl běhu jsou potom rozlišeny na tuhé vosky (nové a jemnozrnné sněhy) a klistery (staré a hrubozrnné sněhy).
6. Proč vosky s aplikací za studena a proč vosky s aplikací za tepla ?
V porovnání potřebují vosky s aplikací za studena jen velmi krátkou dobu na vlastní mazání než vosky s aplikací za tepla. Vosky s aplikací za studena jsou většinou universální pro všechny druhy sněhu a pro namazání postačí samotný vosk nebo spray.
K voskům s aplikací za tepla je zapotřebí servisní materiál (žehlička, škrabky, kartáče, ...) Pro práci s vosky s aplikací za tepla jsou zapotřebí také základní znalosti a zkušenosti. Zdaleka nejlépe však také konzervují skluznici.
7. Proč čistič skluznice ?
Čistič skluznice(ne benzín) nám slouží k odstranění starých vosků a nečistot. Kvalitní odstraňovač vosků neničí a nepoškozuje skluznici. Používejte k odstraňování starých vosků a nečistot pouze přípravky k tomu určené, zabráníte poškození skluznice a prodloužíte tím její životnost.
8. Proč vosky s příměsí fluoru ?
Přísada fluoru ve vosku významně zvyšuje skluznost lyže, parafín a fluor jsou díky chemickým procesům pevně navzájem svázány. Díky tepelnému procesu se parafín s fluorem zapracují do skluznice a přinesou žádanou maximální skluznost. Zvláštní kategorii tvoří plně syntetické fluorocarbonové vosky, kde je obsah perfluorcarbonu 100% (JetStream Bloc a JetStream Powder od TOKO nebo Cerra od SWIX). Tyto vosky jsou však určeny pro závodní lyžování, kde je maximální rychlost a skluz tím nejdůležitějším parametrem.
9. Kolikrát mazat ?
Jednou znamená vůbec !!! Především u vosků s aplikací za tepla je třeba k dosažení velmi dobré skluznosti celý tepelný proces několikrát opakovat, aby se póry ve skluznici plně nasytily. Při používání vosků s aplikací za studena je vhodné jednou za čas použít vosky s aplikací za tepla a nasytit póry ve skluznici parafínem.
10. Co když někdo nemaže vůbec ?
Skluznice vysychá a jezdec nebo lyžař přestává mít pocit skluzu. Na graphitové skluznici se začnou objevovat bílé skvrny. I kvalitní lyže s kvalitní skluznicí přestávají fungovat tak, jak by měly. Jízda přestává být radostí.
11. Jaký vosk použít a kdy ho použít ?
Předchozí odpovědi na otázky nás přesvědčily, že mazání je důležité. Ale čím a jak mazat? Odpověď na tuto otázku je složitá a nikdy není jednoznačná, protože špičkové mazání je alchymie, jak by mohli potvrdit servismani závodních lyžařských týmů. Pro nás nebude tento vrcholný způsob mazání dosažitelný, ale přesto správné namazání nám může velmi pomoci k dobrému výkonu. Vosky, které jsou vhodné pro použití na saně jsou stejné jako pro běžky, protože doba jízdy je dlouhá a je třeba, aby vydržely celou trať.
Sortiment vosků je velmi široký co do kvality a také tomu odpovídá jejich cena.
a) universální vosky - nejsou příliš drahé, ale jsou moc universální a téměř nikdy při jejich použití nemáte pocit lehkého skluzu.
b) sportovní a závodní vosky - jsou kvalitní a také dražší, pro potřeby závodů se spřežením dostačující.
c) speciální závodní vosky - velmi kvalitní a velmi drahé, jejich použití vyžaduje praxi a zkušenost, protože neznamená, že použitím drahého vosku dosáhnete automaticky dobrého namazání, tj. perfektního skluzu.
Pro správné nanesení vosků je ještě potřeba základní příslušenství. Žehlička, škrabky, kartáče, leštící utěrka, přípravek na udělání struktury eventuelně další speciální přípravky.
Značky vosků se kterými se můžete setkat.
U nás v obchodech se nejčastěji setkáte s vosky značky TOKO nebo SWIX. Existuje řada dalších značek např. RODE nebo HOLMENKOL, což není až tak podstatné. Důležité je vědět za jakých okolností jaký vosk a v jaké kombinaci použít. Pro základní orientaci uvádějí výrobci na obalech teplotní rozsah použití. Zde je velmi důležité vědět zda výrobce uvádí teplotu vzduchu nebo teplotu sněhu. TOKO vždy uvádí teplotu sněhu. SWIX uvádí teplotu vzduchu.
Pro naše potřeby se používají zásadně vosky-parafiny. Občas se někomu stane, že se mu připlete stoupací vosk na klasický styl běhu, tak ten prosím vždy odložte stranou.
Každý výrobce má nějakou řadu vosků, ale základem každé řady jsou tři tvrdosti vosků, podle teplot použití, které jsou i barevně odlišené.
a) Tvrdé vosky na nejnižší teploty obvykle -10 až -25 , barvy zelené nebo modré
b) Středně tvrdé vosky na teploty obvykle -5 až -10, barvy červené nebo fialové
c) Měkké vosky na teploty obvykle 0 až -5 , barvy žluté
Zde uvádím teplotu sněhu, ale značení s teplotou vzduchu je podobné, jen u měkkých vosků se setkáte i teplotami nad nulou, protože vzduch může mít plusové teploty, ale sníh nemůže. Podle údajů o teplotě na žlutých voscích také poznáte zda výrobce udává teplotu vzduchu nebo teplotu sněhu pokud si nejste jisti, kterou teplotu máte pro své mazání sledovat.
Ať tak nebo tak, mazání je alchymie a budeme se mu ještě podrobněji věnovat i s podrobnějším vysvětlením užití jednotlivých vosků různých výrobců.
Ale pro základní pochopení důležitosti mazání by toto mohlo postačit hlavně proto, aby si naši jezdci nemazali na skluznice nějaká v uvozovkách lepidla.
Ještě jsou další možnosti mazání např. speciální laky, ale to až jindy.
| Krejčí Jiří | Další články autora | Diskuse (0) | Verze pro tisk | |
Hodnocení článku : |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Dosavadní hodnocení 5,37 (4471)
|
1=špatný 5=dobrý 10=výborný |
|
Info
přihlášen je 1 člen právě si čtou 3 lidé |
Webhosting
|
|